Alan Wilder = Recoil

Prečo si založil člen Depeche Mode vlastnú kapelu? Recoil - vlastný význam tohto slova znamená podľa slovníka "byť vrhnutý späť". Používa sa v spojení so spätným nárazom pažby pri streľbe. Ďalší iný význam nemá. Páčilo sa mi, že to slovo dobre znie, a myslel som si, že by to mohol byť dobrý názov pre môj projekt. Chcel som totiž, aby môj projekt mal nejaké obecné meno. Už pri albume, ktoré som robil predtým, som stál o to, aby ľudia posudzovali aké je, a nie podľa toho, že ju urobil niekto z Depeche Mode.

Ak porovnávam nový album s tou predchádzajúcou, potom "Hydrology" znie viac ambientne, viac v duchu new age. Pre mnoho ľudí znamená bohužiaľ new age niečo podradného, hudbu do hotelov a podobne. Ja by som to skôr nazval inštrumentálnou hudbou. Keď som začal pracovať na "Bloodline", myslel som si, že sa budem uberať rovnakým smerom. Nevedel som presne, čo to bude, vedel som iba to, že chcem urobiť "niečo". Preto keď som začal pracovať, mal som v hlave len útržky hudby, ktoré ma viedli niekam ďalej. V priebehu roka mi bolo jasné, že to bude niečo iného než predchádzajúci album. Chcel som tam mať i spev a vyskúšal som niekoľko ľudí, ktorí by mohli na doske spievať. A výsledok? Album je priamočiarejší.

Úvodný singel z Bloodline nesie názov Faith Healer a napísal ho kedysi dávno praotec anglických punkerov - Alex Harvey pro svoj Band.
To bola moja obľúbená skupina v časoch, keď som bol ešte teenager. Obzvlášť, keď som ich videl naživo, zanechali vo mne hlboký dojem a konkrétne táto skladba. Začínala skutočným tepom srdca vtedy nikto nepoužíval syntezátory. To ma možno priviedlo k myšlienke urobiť coververziu tejto skladby. Samozrejme okrem toho, že ta skladba je veľmi silná a pôsobivá. Na jej verzii som pracoval už asi pred troma rokmi, ale nikdy som ju nedokončil, pretože to stále nebolo ono. Až keď som začal pracovať na Bloodline , skúsil som to znova. Stretol som Douglasa (Douglas McCarthy - Nitzer Ebb) a zistil som, že toto by mohol byť ten správny človek, ktorý by ju znova naspieval. Požiadal som ho o spoluprácu a on súhlasil. Potom som urobil množstvo rôznych remixov. Bolo totiž jasné, že z "Bloodline" bude singel. Chcem, aby si každý DJ mohol vybrať podľa chuti - v Anglicku je teraz nové pravidlo, podľa ktorého môže mať singel až 40 minút. Zhromažďovanie rôznych mixov nám zabralo slušnú dobu, ale nakoniec sme dosiahli pomerne dobrú a hlavne rôznorodú škálu. LFO urobili verziu, ktorú mam najradšej, snáď preto, že je svojím spôsobom bizarná. Sú mladí a majú neotrelé nápady. Moby spieval na albume a tak som ho tiež požiadal o remix. A Daniel Miller zase urobil takú "rave" verziu. Páči sa mi, keď remixy robí niekto iný, než autor skladby. Keď totiž raz skladbu dokončíte, býva obtiažne premýšľať o nových spôsoboch, ako ju premixovať. Mať dosť energie a entuziazmu dokončiť to. Potom je lepšie dať nahrávku Niekomu inému a zachovať si právomoc rozhodnúť, čí jeho remix potom vydáte, alebo nie.

Tých činností mimo Depeche Mode je nejako podozrivo mnoho!
Na konci posledného turné za mnou prišiel Douglas a spýtal sa, či by som nechcel spoluprodukovať album Nitzer Ebb. Skúsil som to, kapela bola celkom spokojná a pre obe strany to bola celkom zaujímavá skúsenosť. Konkrétne pre mňa - pracovať v štúdiu s inou skupinou. Bola to moja prvá produkcia mimo Depeche Mode. Zistil som, že produkovať inú skupinu so sebou prináša omnoho viac zodpovednosti. Máte na pleciach všetko, čo sa môže prihodiť. A to je niekedy celkom stresujúce. Nepozdávalo sa mi, že musím niesť plnú tiaž zodpovednosti za výsledok, zvlášť, keď druhý producent Flood zmizol, aby pracoval s U2 a ja som zostal sám. A to doslova, pretože pri mixovaní všetci odišli - aj členovia skupiny. Ale človek sa mnoho vecí naučí a je to zaujímavá práca.

Vyzerá to, že ťa to vzalo! Nakoniec budeš robiť producenta viac než muzikanta!
Bolo to užitočné pre mňa i pre Nitzer Ebb. Oni chceli trochu zmeniť štýl, viac ho zmelodičtiť. A ja som to skúšal urobiť. Možno pre niektorých ich fanúšikov nebolo jednoduché sa s takouto zmenou vyrovnať. Ale neviem, či by som chcel tráviť všetok svoj volný čas produkovaním iných kapiel. Ako som spomínal, nemám rád extra zodpovednosť - jednania s gramofirmou, stráženie finančného limitu a mnoho ďalších vecí. Rovnako mám len určitú zásobu energie a nechcem ju celú vkladať do hudby iných ľudí. Radšej ju vkladám do svojej hudby alebo do produkcie Depeche Mode. To ale neznamená, že už nikdy nebudem produkovať. Asi budem, ale neviem kedy, ani koho. Obecne povedané, že všetkého najviac mám rád proces vytvárania hudby, teda nahrávania. Je to ďaleko kreatívnejšie ako živé hranie, ktoré je skôr reprodukciou toho, čo bolo vytvorené. Aj tam však môžete byť do určitej miery tvorivý, ale zvlášť v našom prípade, keď je celá show navzájom previazaná - všetky efekty, svetlá a tak - nemôžete behom turné veľmi zmeniť. Žiadna improvizácia v podstate nie je možná. Preto je koncertovanie niekedy únavné, i keď má tiež pozitívne aspekty - poznávanie nových ľudí, miest, skúseností. Tieto prežitky sa dajú použiť neskôr, keď skladáme hudbu. Ale pre mňa je najzaujímavejšie sedieť v štúdiu a niečo tvoriť. Je krásne, keď sa stane niečo, čo ste neočakávali a čo znie dobre. Takéto prekvapenia ma bavia. Ale nemám rád veci spojené s propagáciou platní - rozhovory, fotografovania, natáčanie klipov. Niekedy je to zábavné, ale väčšinou je to dlhý proces, ktorý riadi niekto iný.

Zdroj: Rock & Pop, 1993

Názory Devotees (6)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa