Mute Liberation Technologies

Mute Liberation Technologies

Nielen Martin Gore sa venuje tanečnej hudbe. Vždy sa o ňu zaujímal aj Daniel Miller. A v súčasnosti to dokazuje novým labelom Mute. Viac sa dozviete v rozhovore nielen s ním, ale aj s jeho kolegom Patrickom O'Neillom.

Tak ako je to s pozadím Mute Liberation Technologies? Prečo si sa rozhodol založiť nový label?
Daniel:
Povedané obšírne, labely sme mali aj v minulosti, hlavne pokiaľ šlo o elektronickú tanečnú hudbu - v tomto sme sa angažovali veľmi veľa rokov. Začalo to s Rhythm King v polovici 1980-tych rokov - šlo o ľudí ako Bomb The Bass a S-Express - následne sme to stopli, keďže sme rozbehli Novamute, kde sme spolupracoval s Richie Hawtinom a Speedy J. Novamute bol skutočne skvelý label, ale pre množstvo dôvodov musel skončiť, hlavne preto, že ľudia, ktorí tam pracovali, z Berlína odišli, no šlo aj o to, ako fungoval systém EMI. Keď sme sfúzovali s EMI, tak to tento druh činnosti veľmi sťažilo. V EMI na také niečo nebol priestor v ich systéme, takže to logicky muselo skončiť.

Po tom, čo Mute z EMI odišli, tak som s tým chcel rozhodne opäť začať: label, ktorý by sa venoval experimentálnej tanečnej scéne, elektronickej hudbe, jednoducho veciam, ktoré by boli viac ako na jedno použitie a bola by tam šanca samostatného rastu. Paddyho (Patrick O´Neill) som stretol pred pár rokmi a napadlo ma, že on by mohol byť správny človek v čele tohto projektu.

Takže je to záležitosť, ktorá sa zrodila až potom, čo sa veci s EMI uzavreli?
Daniel:
Nejak tak. Hlavne sme chce chceli zmeniť spôsob distribúcie, nájsť správnych umelcov a potom to celé poskladať dohromady.

A aký je v tomto tvoj príbeh, Paddy?
Patrick:
Vždy som pracoval s A&R. Pracoval som pre Domino a tesne pred príchodom sem som pracoval s Columbia Sony. Ale myslím, že najkrajšia obdobie, kedy som získaval nové hudobné talenty, boli časy v Honest Jons - v tých časoch som získal zmluvu s Actress na album. V Honest Jons som mal to šťastie pracovať so skutočne zaujímavými, rozmanitými umelcami. Ľudia ako T++, Actress a Moritz Von Oswald... boli to úžasné časy.

Pokiaľ ide o LT, z mojej perspektívy ide o to, rozbehnúť to správnym smerom. Daniel má veľmi jasnú víziu, kam to nasmerovať a ja mám jasnú víziu v tom, čo chcem z tohto labelu vytvoriť, takže ten štart musí byť čo najlepší. Získali sme Bena Druryho, ktorý sa postará o grafiku. To bol veľmi dôležítý ťah, získať ho - Ben, rovnako ako Will Bankhead, je veľmi jedinečný dizajnér, obaja však ponúkajú omnoho viac, je to ďalší pár uší. Práca s Benom bola pre mňa veľmi dôležitá a nemenej dôležité bolo získať správneho distribútora. A takisto bolo dôležité, že s naštartovaním labelu sme mali okamžite pripravené vydania troch nahrávok. Samozrejme, že sa to nijak zvlášť neprejavilo, no etablovali sme sa s jednou skutočne silnou nahrávkou a z minulosti máme k dispozícii dlhý rad ľudí, ktorí majú skutočný záujem spolupracovať, či už ide o ostrieľaných umelcov alebo tých úplne začínajúcich. Takže, podľa mňa už potrebujeme len dostatok času, aby sa veci rozbehli správnym smerom.

Daniel: Samozrejme, na tomto poli operuje veľa dobrých labelov. Ak sme sa do niečoho pustili, tak sme si chceli byť istí, že sme si to urobili skutočne po našom, čo bolo pre nás veľmi dôležité. Nehovorím o niečom lepšom alebo horšom v porovnaní s ostatným, ale o niečom, čo jednoducho bije do očí, že sme jednoducho s umelcami naozaj pracovali.

Presne toto ma zaujíma - ako sa chystáte "udrieť do očí"? Elektronická hudba má totiž aktuálne veľmi dobrú pozíciu.
Daniel:
Je toho veľa - čo ale neznamená, že je to všetko v dobrom stave. Ale samozrejme, je na trhu množstvo dobrých záležitostí, to jednoznačne. V podstate ide iba o pokus nájsť správnu vec a pracovať s umelcami, ktorí podľa nás prezentujú presne to, o čo sa pokúšame, no a samozrejme získať umelcov, ktorý majú šanci fungovať na scéne dlhšie.

Čiže ste mali úplne jasnú predstavu, aký zvuk hľadáte?
Patrick:
Samotná podstata Mute je postavená na práci s progresívnymi projektami, ľuďmi, ktorí dokážu byť vždy tak trochu o krok vpred. S týmto labelom v tom chceme pokračovať a možno zájsť ešte ďalej. Jedna z vecí, ktorú si však plne uvedomujem je, že nie sme umelecký label. Na svete je množstvo nových skvelých labelov - Numbers, Hessle, Swamp a všetky tie berlínske záležitosti ako Ostgut Ton - no na rozdiel od nich my svoju základňu umelcov nemáme. Zvuk nemáme špecifikovaný úmyselne.

Daniel: Neorientujeme sa na konkrétny žáner. Ide nám o progresiu, vo všeobecnom význame slova, jednoducho o elektronickú hudbu.

Čo predpokladám súvisí s históriou samotných Mute.
Daniel:
Tak isto to bolo aj v prípade Novamute. Vždy išlo o rozšírenie pôsobnosti Mute a pokračovanie ich histórie. Išlo o sústredenie sa na oblasť, o ktorú som sa vždy veľmi zaujímal, ako aj o ľudí, ktorí sa zaujímalo o to isté, no musíte to robiť veľmi sústredene. Ako povedal Paddy, nie je to o zvuku, je to viac o kvalite.

A chceli ste, aby label mal špecifické "tanečné" prvky?
Patrick:
Nie jednoznačne tanečné, či netanečné. Je množstvo brilantnej a progresívnej hudby, ktorá vzišla z tanečných parketov, či z tanečného prostredia. Ako takí LFO, či Spastik Richieho Hawtinsa, všetci tí skvelí umelci majú za sebou veľmi progresívne albumy, ktoré si samozrejme urobili po svojom. Takže, naša produkcia môže pochádzať z tejto oblasti, ale samozrejme to môže byť niečo absolútne netanečné.

Daniel: Práve keď sa objavil Spastik, tak sa ľudia pýtali, či to bolo vôbec určené pre tanečnú scénu.

Až roky dali tomu všetkému za pravdu, keďže sa to dodnes na tanečných akciách hráva.
Daniel:
Jednoznačne to množstvo ľudí zmiatlo. Ale na tom predsa nie je nič zlé, miasť ľudí, ak ide skutočne o kvalitu.

Nedá sa nevšimnúť, že dnes je na trhu množstvo elektronickej hudby, ktorej autori odviedli veľmi dobrú prácu, pokiaľ ide o pohyb na hranici tanečnej a netanečnej hudby. Dobrým príkladom je King Felix. Myslím, že tento faktor sa stane postupne nevyhnuteľným prvkom.
Patrick:
Jednoznačne. Tá nahrávka Kinga Felixa je veľmi dobrým príkladom. Nie je to jednozačne "bpm" dielo, je to jednoducho kus elektronickej hudby, ktorá je jedinečná, jednoznačne identifikovateľná a charakteristická pre toho umelca. Hovoríte o ľuďoch ako Actress, Basic Channel, Richie Hawtin, okamžite dokážete identifikovať ich nahrávky, ale pritom ani jeden z nich svojim nahrávkam neprepadol a posúvajú sa ďalej...

Majú dokonca svoju osobitú kvalitu. Ťažko ich prirovnať k niečomu inému.
Daniel:
A presne o to ide. Dnes je veľmi jednoduché vyprodukovať dobrú elektronickú hudbu. Nie je problém s dostupnosťou nástrojov a nie je dokonca zložité s nimi pracovať. Vytvoriť však niečo absolútne originálne, niečo, čo vyčnieva z radu, tak to je dnes stále ťažké, tak ako aj vždy bolo. A myslím, že hľadáme niečo práve takéto.

Patrick: Presne tak, ako si povedal - tam vonku je kopec dobrej elektronickej huby, ale chýba... Keď sme otvorili tento label, tak som si doslova zavaril mozog myšlienkami: kto si dnes dáva skutočnú námahu prísť s niečím naozaj odlišným? A kto má odlišný prístup ku komponovaniu hudby? Ako povedal Daniel, k dispozícii je neuveriteľné množstvo programov a syntezátorov, môžete si sami vyprodukovať dobre znejúce nahrávky, ale nemusí ísť o veci s osobitým zvukom. Je iba zopár umelcov, ktorí také čosi dokážu.

Takže, môžete prezradiť čosi viac o umelcoch, s ktorými sa chystáte spolupracovať? Mám pocit, že mnohí z nich sú stále anonymní.
Daniel:
Nemusia byť práve anonymní, povedal by som skôr, že pôjde o nových ľudí. Je to platforma pre ľudí, ktorí predtým možno produkovali veci pod iným menom, ale samozrejme pôjde aj o úplných nováčikov.

Takže stále sa zdráhaš nateraz čokoľvek prezradiť?
Daniel:
No ja nie! Ale on by mohol.

Patrick: Môžem vám vymenovať zopár umelcov, ktorí si ma získali, a ktorých tvorbu mám aktuálne veľmi rád. Ľudia ako Regis - myslím, že robí niečo veľmi špecificky brilantné. Takisto mám veľmi rád Young Echo, ktorí vzišli z Bristolu - Vessel a ostatní. Actress je pre mňa obrovskou inšpiráciou, myslím, že všetko, s čím prišiel a čo robí, je fantastické. Potom je tu množstvo brilantných malých nemeckých labelov, ako Do Not Resist The Beat a podobne. Skvelý je aj Roman Flügel, on sa vždy ku každej novej nahrávke snaží pristupovať úplne inak, ako k tej predošlej. Všetko to, čo som vymenoval, je inšpiráciou v smerovaní tohto labelu.

Trochu priveľká zvuková pestrosť.
Patrick:
Rád by som bol. aby sme prišli s novým obsahom, ktorý môžeme umelcom ponúknuť, čiže popri Kingovi Felixovi a Berlíne, by tu bola aj londýnska scéna. Myslím, že to, čo ponúkame, je trochu odlišné od ponuky ostatných labelov. Ponúknuť ako etablovaných umelcov, tak aj tých úplne nových, môže práve tým novým priniesť prestíž, ale môže to byť benefit aj pre tým etablovaných. Regis bol vždy jedinečný v tom, čo robil a mne sa páči predstava, keby hral s niekým úplne novým, neznámym umelcom.

Celkom by ma zaujímalo, či tvoje súčasné cítenie pre elektronickú hudbu odkazuje na Mute. Počuješ v súčasnej elektronickej hudbe históriu Mute?
Daniel:
Niečo z nej určite. Viac ju počujem u ľudí, ktorí ju schválne do svojej tvorby vkladajú. Podľa mňa je to fajn, pretože som radšej, keď sú tou históriou inšpirovaní, či ovplyvnení, čo ich následne vedie k vytvoreniu niečoho totálne originálneho. Ale je fajn počuť od hudobníkov elektronickej scény, že boli inšpirovaní niečím, čomu sme sa roky venovali, je to skvelé. To neznamená, že to v ich tvorbe počujem - na tom predsa nezáleží, dôležitý je zmysel toho, čo robia.

Veci, ktoré znejú akoby z Mute ma zaujímajú menej než čokoľvek, čo znie absolútne originálne. Ak ľudia povedia "No, tak ten, či onen, znie ako ktokoľvek iný z Mute", tak ma to okamžite odvráti a vzdávam sa toho. Radšej som, keď ľudia vravia "No, je to dosť čudné, nikdy by som si nemyslel, že Mute niekoho takého získajú." Nie, nerobíme to práve kvôli tomu, ale preto, že my nad obsahom príliš nepremýšľame, ide len o umelca. Skutočne, môže to byť ktokoľvek.

Zaujíma ma samotný názov labelu - Liberation Technologies - tak ste kedysi vystupovali na webe, nie?
Daniel:
Ešte v časoch pred nástupom DVD - myslím, že sa tie média volali CDV - sme nejaký čas premýšľali o akomsi digitálnom dáždniku s názvom Mute Liberation Technologies, ktorým by sme pokryli webstránku, ktorá by sa starala o DVD. Neskôr, postupom vecí, to už veľký význam nemalo, ale názov sme si podržali, pretože sa nám veľmi pozdával.

Príde mi to až tajomne vhodné. Keď sa zamyslím nad tým spojením "Oslobodzujúce technológie" ako odkazom na internet, čo to je, čo to dokáže - toľko nových hudobníkov sa vrhlo na túto umeleckú slobodu, nakoľko internet otvára jednoduché cesty pre produkčný software a hudobnú distribúciu.
Daniel:
Vychádza to z "Oslobodzujúcej teológie". Latinsko-americkí revolucionári boli poháňaní hlavne Katolíkmi - katolícki kňazi v tom boli veľmi zainteresovaní - a to hnutie sa nazývalo Liberation Theology. Neznamená to však, aby ste nás s nimi zrovnávali na náboženskej úrovni. Ale mne ten názov prišiel skvelý. Tak som im ho šlohol.

Patrick: Po vhodnom novom názve sme poľovali už veľmi dlho. Rozprával som sa s jedným starším riaditeľom Mute a on sa spýtal, "Čo tak Mute Liberation Technologies"? A zrazu to všetko dostalo svoj zmysel. Nikdy predtým som nepočul o pozadí toho názvu, ale v určitom zmysel mi to príde skutočne zábavné. Je to trochu ironické, pretože ak to niekde uvidíte napísané, tak vás napadne vziať si všetko, čo len chcete. Nechceme, aby sme boli len škrobeným labelom elektronickej hudby. Každý, komu som ten názov povedal, okamžite naň reagoval a myslím, že ľudia si ho budú interpretovať po svojom.

Názory Devotees (1)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa