Daniel Miller o “Some Great Reward” (2006)

Daniel Miller o “Some Great Reward” (2006)

Prvou nahratou skladbou pre album bola "People Are People". Išlo o jednorázovú záležitosť, nahratú už mesiace predtým, než započalo samotné nahrávanie albumu, pretože sme chceli vydať akýsi dočasný singel medzi dvoma albumami.

V tých časoch vydávali kapely ďaleko viac singlov, pretože mali pre ne omnoho väčší význam. S Alanom sme na tom pracovali v Londýne a vedome sme sa snažili vyhýbať sa tomu, aby skladba znela príliš popovo, nakoľko už samotná melódia bola veľmi chytľavá a vždy nám išlo o to, aby sme veci zvukovo menili.

Spomínam si, že po príchode do berlínskych Hansa štúdii vládla v kapele veľmi dobrá atmosféra. V štúdiu sme sa objavili už o deň skôr, než bolo plánované nahrávanie, a začali sme všetko chystať, myslím, že sme nahrali aj veľmi surový mix, kde spievali úplne všetci, čiže Martin, Dave, Fletch, Alan, a dokonca aj ko-producent Gareth Jones. Nasledujúce dni všetko do seba zapadlo veľmi rýchlo, pretože skladby už v demo podobe boli veľmi silné, ako aj preto, že v tej dobe sa všetkým skutočne darilo. To nahrávanie bolo plné veľmi pozitívnych pocitov.

Z "People Are People" sa stal najväčší hit Depeche Mode do tých čias, keďže v UK sa vyšplhal na 4.miesto a v rebríčkoch US Billboard na 13.miesto. V Spojených štátoch to bol ich vôbec prvý hitový singel, vďaka nemu sa dostali do širokého povedomia a z tamojšej alternatívnej rádiovej scény sa dostali na tú popovú. Celé to obdobie bolo plné nadšenia.

Skladby albumu "Some Great Reward" boli stále poslucháčsky prístupné, no samotný zvuk bol viac komplexnejší a my sme cítili potrebu progresu - to je niečo, čo bolo vždy súčasťou Depeche Mode. Technológie takisto napredovali, takže sme využili aj tento fakt. Najlepšie je, keď máte nápady, ktoré môžete zdokonaliť práve technológiami, no niekedy práve technológie slúžia ako inšpirácie k nápadom. Funguje to oboma smermi. V tých časoch hudobníci samplig stále veľmi nevyužívali, takže, keď ste ten prístroj spustili, pôsobilo to ako čistý list papiera, pretože tie prístroje stále nemali dostatok referencií. Všetko, čo ste robili, bolo úplne nové, čo bolo doslova zdravé, nakoľko to znamenalo, že všetko vychádzalo z Vašej predstavivosti.

S albumom "Some Great Reward" sme začali pracovať na mieste s názvom Music Works v Highbury, v Severnom Londýne, niekedy začiatkom roka 1984 - Martin je fanúšikom Arsenalu, takže mal pocit, že má bližšie k domovu. Nahrávacie techniky sa veľmi rýchlo menili a my sme v podstate potrebovali niečo s veľkou kontrolnou miestnosťou, aby sme sa do nej pohodlne zmestili ako my, tak aj naše vybavenie. Plán bol postavený na nahrávaní v Londýne a mixáži v Berlíne, ale ako to už býva, termínovo sme nestíhali a skončilo to tak, že sme množstvo vecí nahrávali priamo v Hansa štúdiách.

"Master And Servant" bola zložitá skladba, aj preto, že sme si všetci uvedomovali jej dôležitosť a uvažovali sme o nej ako následníkovi singla "People Are People". Nahrali sme to na 24-stopový záznam a bola to tá najkomplikovanejšia skladba, akú sme kedy nahrali, pokiaľ šlo o množstvo zvukov - v skutočnosti sme dva alebo trikrát začali úplne odznova, ale prišiel deň, kedy sme to boli schopní dať dohromady. Každá z tých skladieb mala asi desať rozličných partov, pretože Depeche Mode mali vždy množstvo linerárne hraných partov, než hraných paralelným spôsobom.

V ďalšom štúdiu Hansy nahrávali Killing Joke a tu a tam sa zašli pozrieť, ako sa nám darilo. V jeden deň sme mixovali "Blasphemous Rumours" a keďže má tá skladba temné verše, a veľmi chytľavý refrén, tak sa chalani z Killing Joke riadne medzi sebou pochytili, či je správne takýmto spôsobom ku skladbe pristupovať. Zdalo sa, že ich tá skladba riadne ovplyvnila.

Keď došlo na finálny mix albumu, prenajali sme si v Hanse druhé štúdio, ktoré malo obrovskú miestnosť. Z mixovacej miestnosti sme zvuky vysielali dolu, do veľkého PA systému, ktorý mal hlasitosť nastavenú na maximum, a následne sme tieto zvuky poslali späť do mixu. Takisto sme zvuky vysielali smerom k rôznych častiam budovy, ako schodisková šacha, či výťah. Skladbu "Somebody" zasa Martin naspieval údajne nahý v prízemí! Jednoducho sme využívali samotnú budovu, takže keby ste v tom čase vstúpili do Hansy, počuli by ste zvuky prichádzať odvšadiaľ. Bolo to veľmi produktívne obdobie.

Ďalším singlom z albumu bola teda skladba "Master And Servant" a zatiaľ čo sme stále boli v Berlíne, skladbu sme kvôli masteringu poslali do Londýna. Keď sa nám vrátila dokončená, zašli sme v Berlíne do nášho obľúbeného klubu a požiadali sme dj-a, aby nám skladbu pustil a mohli sme tak zistiť, ako bude znieť na veľkom zvukovom systéme. Až vtedy sme zistili, že sme malý bubon nechali v skladbe znieť od posledného refrénu až po samotný koniec! Aj sme premýšľali o zmene, no napriek tomu, že to bola veľká chyba, tak nám to znelo nakoniec dobre.

Album "Some Great Reward" sa v britskom albumovom rebríčku vyšplhal na 5.miesto, dovtedy ich najlepšia albumová pozícia. "Master And Servant" nakoniec nebol až taký veľký hit, ako "People Are People", no mal omnoho väčší dopad, pokiaľ šlo o definíciu toho, kam kapela smerovala a o čom boli samotní Depeche Mode. Singlom "People Are People" sa skončila éra priamočiarych skladieb kapely a "Master And Servant" bol začiatkom éry novej.

Daniel Miller
zdroj: Some Great Reward, SACD Release, 02/10/2006

Názory Devotees (8)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa