Daniel Miller z Depeche Mode (05/1982)
Rozhovor s Danielom Millerom, ktorý v danom období (v tomto prípade "A Broken Frame") fungoval ako ďalší právoplatný člen kapely a v tomto prípade aj ich hovorca.
Ako dlho hrá kapela na syntetizátoroch?
Už asi 18 mesiacov. Už keď začínali, tak plne využívali bicí automat, hoci pritom hrali na konvenčné nástroje, Andy Fletcher hral na bassgitare a Vince Clarke na elektrickej. Iba Martin mal syntetizátor, ale keď ostatní zistili, aké možnosti ponúka, kúpili si ho takisto. Neskôr sa im začali páčiť kapely ako Human League a Kraftwerk, takže postupne menili svoje nástrojové vybavenie.
Čím teda disponujú dnes?
Na koncertoch používa Martin PPG, Andy Moog Source a Alan Wilder, ktorý sa k nim pripojil iba nedávno, používa Roland Promars. V štúdiu využívame väčšinou PPG a takisto RSF expander modul.
RSF je vlastne 19" racková jednotka francúzskej výroby, v ktorej je každý parameter riadený napätím, dokonca ešte aj tvarovanie kriviek, čiže napríklad tvarovanie môžete meniť cez LFO, prípadne môžete aplikovať CV klaviatúry (cez invertor) na čas uvoľnenia, takže nízke tóny budú mať dlhší čas uvoľnenia, zatiaľ čo tie vyšše kratší, čím sa lepšie simulujú akustické nástroje. VCO a filter sú naozaj chutné veci a rozšírené generátory sú tie najrýchlejšie, aké som kedy počul.
Namiesto Korg KR55 dnes používame rytmickú jednotku Roland TR808, pretože je kompatibilnejšia s inými zariadeniami, ktorými disponujeme a je univerzálnejšia. S našou zostavou pre zvuky bicích sme vcelku spokojní, stále používame ARP 2600 pre bassový bubon a TR808 pre malý bubon.
Nedávno ste si zaobstarali PPG Wave 2. Čo Vás v tomto smere presvedčilo, že ste ho uprednostnili napr. pred Prophet 5?
Bolo to Martinovo rozhodnutie. Vyskúšal si ho a bol ním nadšený, ale jedným z hlavných dôvodov, prečo si ho kúpil, bol ten, že poskytoval úplne odlišné, a hlavne čisté zvuky, zatiaľčo Prophet znie ako analogový syntetizátor. Nechápte ma zle, poskytuje skutočne dobrý zvuk, ale Martin mal pocit, že bude lepšie mať niečo, čo poskytuje jedinečné zvuky.
Používate vôbec jeho sekvencer?
Zatiaľ sme ho veľmi nepoužívali. Snažíme sa získať niečo, s čím by sme to vedeli prepojiť s MC4.
Neskúšali ste rozhranie od PPG?
Nie, to sme ešte neskúsili. Úprimne, nemali sme ešte toľko času, aby sme s tým mohli experimentovať. Bol nám doručený tesne pred dokončením nového singla.
A MC4 využívate stále vo veľkom?
Hlavne Martin. Robili sme s tým rôzne veci. Ale aj v tomto prípade platí, že sa do toho iba dostávame. Na jednej skladbe sme pracovali spôsobom, kedy sme cez MC4 ovládali tri VCO na ARP 2600, aby sme získali akordický dychový zvuk. To fungovalo celkom dobre. Perfektne funguje s ARP a RSF modulom. MC4 je skvelý kompozičný nástroj. Máme novú skladbu s názvom "The Meaning Of Love", ktorej demo Martin odprezentoval vo veľmi jednoduchej podobe. Takže sme sa toho chopili, bassovú linku vybudovali na MC4, no kým sme sa s tým hrali, Martin urobil taký malý riff, ktorý sme do MC4 vložili po menšej úprave pamäti. To teda znamená, že môžete vypracovať štruktúru skladby a upraviť si ju presne na mieru bez toho, aby ste to museli celé nahrať na pásku a neskôr sa trápiť s jej editáciou.
Viem, že ste mali problémy s prepojením sekvencerov s click trackmi a bicími automatmi. Môžeš vysvetliť, ako ste ich prekonali?
Keď sme používali bicí automat Korg s ARP, tak sme museli invertovať spúšťací impulz, aby boli kompatibilné. ARP 2600 má množstvo skutočne užitočných napäťových procesorov, ktoré pomáhajú vyriešiť takéto problémy. Na novom albume sme použili ARP sekvencer na ukladanie clickov na pásku a niekedy sme správnym nastevením zabili aj celú noc, ale čím viac sme s tým pracovali, tým spoľahlivejšie to bolo. Stále je veľmi zložité prepojiť Moog s čímkoľvek kvôli systému S-trigger, ktorý používajú.
Vaše plány do budúcna?
Martin skúma množstvo rôznych nápadov, ako s PPG, tak aj s MC4. Práve sme sa presťahovali do novej kancelárie a získali sme s tým priestor, ktorý by sme mohli skúsiť využiť ako štúdio. Stále pracujem rád v Blackwing, kde sme nahrávali aj nový album, ale rád by som mal možnosť pracovať, takpovediac, "doma", kde máte absolútnu slobodu v experimentovaní.
Nejaká rada pre tých, ktorí by radi skúsili syntetizátory?
Ak už si nejaký syntetizátor kúpite, skúste taký, na ktorom sa dá stavať ... to je podľa mňa veľmi dôležité. Už dnes sú dostupné nie drahé syntetizátory, ktoré viete rozšíriť so sekvencermi a pod. Po hudobnej stránke je veľmi ľahké, hlavne s elektronikou, kopírovať štýl iných. Toto je podľa mňa veľmi nebezpečné, takže je dôležité rozvinúť vlastný štýl. Je fájn počúvať produkciu iných a byť tým ovplyvnený, no na druhej strane môže byť nebezpečné počúvať hudbu iných až príliš ...
zdroj: Electronics & Music Maker, 05/1982
Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.
Vytvorte si účet Prihláste sa