Mix “Memento Mori” turné (2024)

Mix “Memento Mori” turné (2024)

Depeche Mode pokračujú v distribúcií hudby masám fanúšikov aj na aktuálnom ročnom "Memento Mori" turné, a aj s pomocou spoločnosti Britannia Row.

Depeche Mode už čo to o hudbe pre masy vedia. Aj v druhej polovici ročného turné, ktorého štvrtú časť odštartovali 22.januára v Londýne, pokračujú v distribúcií jedinečnej zmesy synth-popu, gothu, alternatívy a rocku v priestoroch väčšinou vypredaných štadiónov a arén. Kapela, dnes už len duo - spevák Dave Gahan a hudobník Martin Gore - je na cestách z dôvodu podpory minuloročného albumu "Memento Mori" a na každom "mieste činu", čiže na každom vystúpení, im absolútnu audio podporu poskytuje spoločnosť Britannia Row Productions, s ktorou kapela spolupracuje už celých 30 rokov.

Spolu s kapelou sú na jej ceste aj FOH inžinier Jamie Pollock a inžinier monitoringu Mike Gibbard. Obaja sa starajú o to, aby výsledný zvukový mix jasne a účelne reflektoval dianiu na pódiu. Depeche Mode nikdy nepovažovali štúdiové verzie svojich skladieb za posvätné a nedotknuteľné, o čom svedčí ohromné množstvo remixov, ktoré za tie roky vydali. Pollock túto filozofiu preniesol aj do FOH (zvukári v hľadisku) a každej skladbe rozšíril mix, ktorý nie nutne reprodukuje štúdiovú verziu, čím získava väčší "live" nádych a takisto dáva pocit evolúcie.

"Mohol by som Vám prehrať jednu ich skladbu, ktorú každý pozná, stíšiť tie nosné časti, aby ste počuli, čo je pod tým a vy by ste určite povedali, "toto nie je tá istá pieseň"," povie a zasmeje sa. "Ich hudba je veľmi kreatívna a je v nej mnoho vrstiev; jednoducho je brilantná. Nejaký čas som strávil v spoločnosti Daniela Millera, zakladateľa Mute Records, ktorý ich objavil, a debatili sme o tom, ako niektoré skladby vznikali v štúdiu. Myslíte si, že presne viete, čo je hnacím motorom piesne, intepretujete ju tak, ale rozhodne boli momenty, kedy som si uvedomil, že sa mýlim. Daniel mi dokázal rozprávať o kreatívnom procese tej ktorej skladby a keď konečne pochopíte základy toho, o čom tá skladba bola, tak sa s ňou potom v mixe môžete pohrať. Myslím, že oni hľadajú spôsoby, ako tie skladby urobiť vzrušujúcejšími, trochu odlišnými od originálu. Nedávno sme začali hrať "Black Celebration" a to, čo teraz ponúkame, je úplne iná verzia - a presne takto to oni chceli. Myslím, že hľadali niečo trochu nové, svieže a tomu sa hovorí evolúcia."

Pozícia mix multu v hľadisku má podobnú atmosféru - je to kopec známeho vybavenia, z veľkej časti analógového, ale spôsob, akým je to všetko poprepájané, je úplne nový. Každý večer mixuje Pollock na pulte Avid SL6-32D a v prípade núdze je k dispozícií záložný pult.

Vzhľadom na rozsiahlosť turné, počas ktorého kapela vystupovala na štadiónoch a v arénach, chcel mať Pollock, podľa jeho slov, "poistku", aby mohol v prípade potreby konzoly okamžite vymeniť. Vo výsledku tak oba pulty zdieľajú na pódiu dvojicu rackov Stage 64 pre analógové vstupy; okrem toho rôzne smerovače RME MADI na pódiu distribujú digitálne MADI zdroje do oboch zariadeni E6L-192.

"Posielam množstvo MIDI príkazov tam a späť medzi oboma konzolami, takže zakaždým, keď spustím snímku, spustí sa aj na druhom pulte," povie Pollock. "Obe konzoly sú napojené na DirectOut Prodigy MC a ten vlastne všetko riadi. Všetky moje analógové externé zariadenia a mikrofóny Schoeps, smerované do publika, sú napojené na Prodigy, takže je tam množstvo signálov tam a späť a nastavil som to tak, že ak stlačím tlačidlo na Elgatom Stream Desk-u, spustí sa MADI patch, ktorý všetko presunie na záložnú konzolu."

Pokiaľ ide o zariadenia mimo konzolu, tak toho treba vcelku dosť premiestniť. Pre všetky vokály je k dispozícií dvojica zosilňovačov primárneho zdroja, Rupert Neve Designs 5045 a Shelford Channels, ktorý sa používa k zosilneniu signálu pred spätnou väzbou v momente, ako kapela vchádza na pódium. Krátke echo z Bricasti M7 sa používa na dosiahnutie hĺbky Davidovho vokálu a podľa potreby sa pridáva ešte echo z tc electronic System 6000. Overstayer Modular Channel bol pôvodne súčasťou zostavy určenej pre vokály, nakoniec však skončil v zostave pre gitaru, vedľa kontroléra dynamického rozsahu GML 8900. "Snažím sa na moju paletu dostať škálu farieb, o ktorých viem, že ich v prípade potreby môžem použiť a toto je príklad," povie Pollock. "Overstayer je skvelé zariadenie, skvele tvaruje veci, má množstvo paralélnych ciest a je skutočne flexibilný. Šikovná vecička."

Bubny majú k dispozícií takisto rôzne jednotky pre ne určtené. "K dispozícií mám API 2500, čo je v prípade bicích taká klasika," povie Pollock. "Christian Eigner hrá v niektorých skladbách elektronické bicie, takže v takom prípade používam UBK Fatso, len kvôli sýteniu pásky. V prípade zadných párov závesných mikrofónov bicích sa tu a tam využije Limiter Chandler TG1. Tie zadné mikrofóny, ktoré sa používajú skôr na dosiahnutie priestorového zvuku sú nastavené nižšie a pod iným uhlom ako predné. Zadné sa buď používajú samostatne alebo sa zlúči signál s mikrofónmi prednými a potom je výsledok "úplne prevalcovaný" TG-1-tkou. Je to taká typická záležitosť, ktorá sa síce nevyužíva permanentne, ale dosiahne sa tým skutočne zaujímavý zvuk."

K dispozícií je takisto Eventide Harmonizer H3000, ako aj Eclipse. V reťazci hlavnej zbernice má Pollock viacpásmovú kompresiu Tube-Tech SMC2B, ktorá vstupuje do Chandler Curve Bender Mastering EQ, za ním nasleduje prevodník hlavnej zbernice Rupert Neve Designs Master Bus Converter, ktorý pre jemnú saturáciu využíva Silk transformátory.

Výsledný mix smeruje cez L-Acoustics K Series P.A., o ktorý sa stará systémový inžinier Terence Hulkes. Aj keď sa závesné reproduktory menia v závislosti od miesta koncertu, zvyčajne sa využíva hlavne 16 reproduktorov K1, spolu so štyrmi K2 v hlavnej závesnej zostave, to všetko posilnené dvanástimi sebwoofermi KS28. Bočné závesné zostavy pozostávajú z 12-tich K1 boxov a na zemi je po každej strane umiestnených 8 reprákov K2. Prednú zostavu reproduktorov tvorí 16 kusov K2. Subwoofery KS28 sú umiestnené na zemi, v oblúku, v troch rozostupoch, frontlifty obsluhuje Kara II a outlifty zasa A15. Všetko to poháňajú zosilňovače L-Acoustics LA12X.

Kompletný monitorovací systém zahŕňa dva subwoofery d&b audiotechnik SL-GSub na každej strane štadióna, pričom v arénach sp to tri KSL18 na každej strane. Dopĺňajú tak mozaiku d&b audiotechnik boxov a Shure PSM1000 IEM systémov, ktoré sa nachádzajú v pódiovej časti. Stero mixy prechádzajú pultom cez phalanxy 16 d&b M2s, zatiaľčo bicím sa pridáva vibrácia dvoch B6 subwooferov.

Na pódiu dozerá na mix inžinier monitoringu Mike Gibbard prostredníctvom pultu Solid Logic L550 Plus. "Používam to najmä kvôli zvuku, pretože to, čo vychádza na zbernici toho pultu je až smiešne," zasmeje sa Mike. "Predzosilňovače sú vážne vydarené. Používanie tohto pultu je ako keby ste podvádzali; v tom, čo robím, som dobrý, ale s týmto pultom to dokážem povýšiť na vyššiu úroveň."

Hoci využíva vstavané efekty v SSL, často siaha po dvojici UAD 2 Live Rack-ov, z ktorých každý beží na 96k a je propojený s dvojicou DiGiGrid MGB, pre multi-tracking až 128 kanálov a to všetko je taktované cez Antelope Audio OCX HD Master Clock. "Používam 32 kanálov z UAD," povie Gibbard. "To je 1176 kompresorov, SPL Transient Designers - hlavne pre bicie, Manley VoxBox pre Davida, Manly pre gitarové kanály, často využívam páskovú oxid saturáciu a pre spätné väzby sú tu Lexicon 224 a EMT 250."

Napriek všetkému je to stále priestor aj pre externé zariadenia, s trojicou zosilňovačov primárneho zdroja RND 5045, ktoré sa používajú na zdvojenie vokálnych kanálov pre in-ears-y a d&b boxy. Vedľa nich sa na nachádza trojslotový rám Radial 500 Series, v ktorom je umiestnený Shadow Hills Mono GAMA Mic-Pre, ďalej páskový emulátor RND 542 a trojpásmový EQ API 550A, všetko pre ladenie vokálov. Tieto sú snímané cez štandardné mikrofóny Shure SM58, v prípade Davida, a rôzne 58-čky a KSM9, v prípade Martina. Väčšina pódiového vybavenie je od DI a bicie sú väčšinou obklopené výbavou od Austrian Audio ((OC818, OC18 and OC7s), príležitostne Audix D6, Shure Beta 91 a Audio-Technica AT4051b.

Objavovanie tých najlepších spôsobov, ako prezentovať hudbu kapely svojmu publiku, ale aj samotnej kapele, bolo pre oboch inžinierov, ktorí sami fungujú na elektronickej scéne a Depeche Mode ich veľmi ovplyvnili, neobyčajne uspokojivou skúsenosťou. "Je to jedno z tých najlepších turné, aké som kedy v živote absolvoval; pre mňa sú kapelou ako zo škatuľky a pokiaľ ide o spoluprácu, sú to absolútne skvelí ľudia," povie Gibbard. "Ponúkam im presne to, ako chcú Depeche Mode počuť na pódiu. Naozaj si to užívam a oni sa pri tom všetci skvele bavia."

Názory Devotees (5)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa