Pozadie “Memento Mori” turné (3/3)

Pozadie “Memento Mori” turné (3/3)

Ďalším z prvkov, ktoré pomáhajú pozdvihnúť koncerty Depeche Mode, sú fascinujúce projekcie a vizuály sprevádzajúce jednotlivé skladby. Tie vytvoril dlhoročný spolupracovník kapely, Anton Corbijn.

Anton je zároveň kreatívnou mysľou kapely a spolupracuje s nimi na scénografií, ktorej stredobodom je na aktuálnom turné osem metrov vysoké "M" v strede pódia. Súčasťou tímu Depeche Mode je Anton už 30 rokov. "Prvýkrát to bolo v roku 1993, kedy som bol súčasťou úzkeho výberu, spolu s ďalšími šiestimi ľuďmi. A na veľké prekvapenie, aj samotného manažmentu kapely, si chalani vybrali mňa."

Ale aj Anton si veľmi rýchlo uvedomil jednoduchý prístup kapely ku koncertovaniu. "Bol som v tomto smere až príliš ambiciózny," zasmeje sa. "Môj návrh obsahoval dve pódia nad sebou a v tých častoch sa používai projektory, ktoré sa všetky museli spúšťať v rovnakom čase. Bolo to zložité, ale nič lepšie ma nenapadlo. Až v polovici turné to zredukovali na jedno pódium."

Anton poznamenal, že po náhlom odchode jedného z pódiových principálov, Andyho Fletchera, sa usporiadanie javiska jemne zmenilo. "Namiesto toho, aby všetko bolo v 90 stupňovom uhle k publiku, tak sme energie Martina a Davida k sebe viac priblížili a myslím, že tento konsenzus sa prejavil v dobrom zmysle."

A keď už hovoríme o scénografií, ktorá veľkolepo vyzdvihuje video obsah, Anton poznamenáva: "V podstate sa jedná o jednu veľkú LED obrazovku, no je tam ešte jedna, tvarovaná do písmena "M", a je umiestnená pred hlavnou obrazovkou. No a niekedy beží na "M" obrazovke iný obsah, ako na tej hlavnej. Inokedy je zasa obsah rovnaký, niekedy beží obsah obrátene - ide o také negatívno - pozitívne veci."

Anton, zo svojho umeleckého pohľadu, poznamenáva, že je frustrujúce, keď vďaka kamerám na telefónoch je už po úvodnom koncerte turné prakticky nemožné prekvapiť publikum, no zároveň dodáva: "Myslím si však, že ľudia sa aj tak tešia, keď rozpoznajú niečo, čo predtým videli na sociálnych sieťach."

Kapela samotná považuje Antona za svojho kľúčového člena. "Étosom bolo vždy mať k dispozícií videom nabitú šou," povie Kessler. "Veľa úsilia venujeme návrhu a tvorbe obsahu, takže máme šťastie, že máme k dispozícií Antona, ktorý sa už 30 rokov stará o náš video obsah a tým aj o to, aby bola naša šou skutočne umelecká a pôsobivá."

Pokiaľ ide o samotné prvky videa, Phil Mercer poznamenáva, že Universal Pixels spolupracuje s kapelou od turné Global Spirit (2017), no ich vzťah siaha až do roku 2005, kedy pracoval v spoločnosti XL video. "Predošlé turné sme v podstate zdedili, nakoľko predošlý prevádzkovať dostal na konci európskej časti turné "padáka". Je nám teda jasné, že tu niet priestoru pre chyby, no pri spätnom pohľade sme sa uviedli celkom dobre. Kapela je veľmi loajálna, pokiaľ si to nepokazíš."

Berúc na vedomie, že väčšina výziev pre obrazovkové tímy sa točia hlavne okolo obrieho "M", poznamenáva Mercer, že jedným z najväčšich hľadísk je práve Corbijnova estetika. "Tá "M" LED obrazovka má rovnaké vysoké rozlíšenie ako obrazovka hlavná, takže sa každý deň musíme uistiť, že všetko je do posledného pixelu dokonalé."

Ako dodáva, "S Depeche Mode to nikdy nebolo o nejakej mierke: v podstate, nič sa nedeje bez dobrého dôvodu, takže nepracujeme s rovnakým počtom kamier a LED panelov ako u iných klientov - musíme fungovať v rámci určitých obmedzení a funguje to dobre."

Rozmanitosť: Ľudia sú ľudia

Zatiaľ čo Gittinsovo plánovanie zaistilo, že Depeche Mode sú na čele v otázkach udržateľnosti životného prostredia, vedenie kapely rovnako tvrdo pracovalo, so všetkými zainteresovanými, aj na zlepšení rodovej vyváženosti zamestnancov zapojených do turné.

Pollock pre IQ: "Vedome, a to veľmi, sme sa snažili o trochu viac rodovej vyváženosti a na tomto turné sa nám podarilo dosiahnúť pomer žien až na 20%."

"Je to skutočne náročné," poznamená Kessler, "ale, aby sme boli spravodliví, aj veľa dodávateľov, s ktorými spolupracujeme, sa tiež v tomto smere snažilo, takže keď dáme dohromady tímy osvetlenia, zvuku a videa, je jednoduchšie vidieť tú väčšiu rozmanitosť na palube."

Samozrejme, pokiaľ ide o samotný personál, náhla neprítomnosť Andyho Fletchera na cestách mala doslova seizmický dopad.

"Jeho neprítomnosť sa prejavila na zmene dynamiky kapely na pódiu," povie Kessler. "Už len tým, že je tam o jedného člena menej sa to na dynamike, tej hudbnej, prejavilo a kapela sa istým spôsobom viac stmelila. Určite to bola pre všetkých výzva, ale reakcie ľudí na tých obrých štadiónoch bola úžasná. Depeche Mode, v konečnom dôsledku, nepatria k hlavnému prúdu, ale majú až hyper lojálnych fanúšikov, niekedy až šialených, a ja viem, že kapela si túto podporu veľmi váži."

Chyba na strane opatrnosti

Aj napriek diktátu pracovných predpisov EÚ sa počet vystúpení na európskom kontinente, počas leta, mohol kľudne rozšíriť. Kessler však priznáva, že sa v tom počte vystúpení prejavila jeho opatrná povaha.

"Zistili sme, že turné funguje najlepšie pri celkovom počte 130 - 145 vystúpení. Úprimne, vieme, že môžeme odohrať aj 300 koncertov, no je nám jasné, že niekde tá hranica stanovená byť musí."

Rovnako však pripúšťa: "Pri pohľade späť, možno tých štadiónových vystúpení mohlo byť aj viac. Pokojne sme mohli pridať ďalšie vystúpenie na londýnskom Twickenhame. Náš prístup bol však vždy veľmi konzervatívny. Mojou mantrou boli vždy ľuďom umožniť chcieť viac a to nám umožňuje hrať na istotu."

To platí určite pre Mexiko, kde kapela vypredala hneď tri vystúpenia na Foro Sol a mohla ľahko prepadnúť pokušeniu zarezervovať vystúpení viac. "Prvé dva koncerty šli do predaja naraz a boli okamžite vypredané. Tretí sme pridali o týždeň neskôr a ten sa vypredal takisto veľmi rýchlo, takže sme mohli pridať aj ten štvrtý."

Promotérom týchto koncertov je šéf spoločnosti OCESA, Memo Para, ktorý takisto priznáva, že štvrté vystúpenie bolo možné zrealizovať. "Bežné štadióny majú kapacitu 55 000 ľudí, For Solo má kapacitu väčšiu o 10 000 miest, čiže pri troch vystúpeniach je to 30 000 vstupeniek navyše, čo je veľká suma," povie Parra, ktorého prvá skúsenosť s Depeche Mode siaha do roku 2006, kedy kapela odohrala na For Solo dve vystúpenia. "Predtým nevystupovali v Mexiku veľmi, veľmi dlho, myslím, že to bolo asi v roku 1994."

Zatiaľ čo iní promotéri počítajú aj s cezhraničným predajom vstupeniek, Parra poznamenáva, že publikum vo For Solo bude do značnej miery lokálne. "Mexiko malo vždy vrúcny vzťah k britskej hudbe. Depeche Mode, The Cure, Placebo, Coldplay ... britská hudba má v Mexiku od 1990tych rokoch významné postavenie."

A Parra vzdáva hold aj manažérovi kapely, ktorý okolo nej vybodoval hruh dôvery: "Kessler naozaj počúva promotérov, je to vždy o priateľskej dohode - win-win situácia ako pre kapelu, tak pre promotéra," poznamená. "Kessler sa chce o promotéra postarať: on moje nápady naozaj počúva a berie na vedomie moje rady. A verím, že to je ten dôvod, prečo sa nám s Depeche Mode, po celé tie roky, tak darí, pretože sa o to vždy premyslene starali na každej úrovni rozhodovania, či už išlo o ceny vstupenie a všetko ostatné. Keď Depeche Mode prídu do mesta, tak sa necítite ako promotér, ale ako súčasť rodiny. A môžem Vám povedať, nie je veľa umelcov, pri ktorých to takto vnímam."

S týmto súhlasí aj Marek Lieberberg z Nemecka: "Jonathan Kessler je jedinečný manažér a vždy veci precízne plánuje na dva - tri roky vopred. Nenapadá ma žiaden iný manažér, ktorý by sa zaujímal o každý aspekt turné, ako práve on. Jeho sústredenie sa na detaily je výnimočné a dokázal previesť kapelu cez všetky možné prekážky. Vždy si vypýta rady a pochybnosti vo svojich názoroch rieši s miestnymi promotérmi, čo z neho robí fantastickú osobu, keď príde na jednanie." 

Tento rešpekt je vzájomný a Kessler sníma klobúk pred CEO Live Nation Michaelom Rapinom, ktorý spolupracuje na turné s Depeche Mode už takmer 10 rokov. "S Michaelom sme sa spriatelili asi pred 15 rokmi a nie je nikým iným, než tým najlepším partnerom, akého by ste chceli mať."

Jonathan Kessler dodáva, "Vždy som mal veľmi odlišný prístup k tomu, ako som jednal s promotérmi. Som viac než presvedčený, že peňazí je dosť pre každého, takže buďme partnermi - ak sa máme dobre my, darí sa všetkým. Výsledok je ten, že sme sa nikdy s promotérmi nedostali do protichodných pozícií a naše partnerstvá sa rokmi len zlepšujú."

Depeche Mode teda ukončili svoje európske štadiónové turné a smerujú na západ, do Mexika, kde ich čakajú obrie koncerty na For Solo, po ktorých bude nasledovať arénové turné po Amerike.

Budúcoročné európske turné sa začalo predávať iba nedávno, no je na najlepšej ceste k vypredaniu všetkých 32 arénových vystúpení. A keďže Depeche Mode majú aktuálne pred sebou ďalších 60 vystúpení, kapela bude aj naďalej počítať s promotérmi Live Nation na "Memento Mori" turné, ktoré mnohí kritici považujú za zatiaľ najlepšie v histórií kapely.


Názory Devotees (25)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa