Trochu zvláštna kapela (1984)
December 1984 strávili Depeche Mode na cestách po Nemecku, Holandsku a Francúzsku. Počas tohto obdobia poskytli aj niekoľko rozhovorov pre rádiá, z ktorých Vám ponúkame zopár úryvkov.
05.12.1984 - Popfit, NDR1, Hanover, Nemecko
Martin: Berlín, ako mesto, mám veľmi rád, vždy tam objavím niečo nové. Teší nás to tam, a odhliadnúc od toho, že tam žije moja priateľka, reprezentuje pre nás toto mesto kombináciu rôznych vecí.
Váš zvuk je postavený na syntezátoroch a počítačoch. To všetko je vlastne len chladná technika. Stačí textárovi tento základ na prácu s hudbou?
Martin: My ani nie sme hudobníci. Teda, odhliadnúc od Alana, ktorý hrá veľmi dobre na piáne. On hru na tento nástroj dokonca študoval. My ostatní máme len akési "technické zručnosti", teda pokiaľ ide o hru na nástroje. Máme ale nápady a dokážeme naprogramovať počítače tak, aby sme dali nápadom reálnu podobu.
Posledný veľký hit Depeche Mode, "Master & Servant", opisuje násilie a utláčanie v spoločnosti. No Tvoje texty, zdá sa, majú aj iný, skrytý význam. Odkiaľ si čerpal námet k tejto piesni?
Martin: Tak v tomto prípade, ak to chcete naozaj vedieť, tak prvý nápad sa objavil v momente, keď som v novinách čítal o človeku s prezývkou "vrah z Notting Hillu". Pozýval si do svojho bytu mladých mužov a následne ich vraždil. A to ma doslova zarazilo - tá jeho hra ma zaujala, on s nimi hral hru na "pána a sluhu".
V skladbách ako "Blasphemous Rumours" využívajú Depeche Mode zvukové koláže. Nie je to však nič nové, s podobnými efektami už celé roky pracovali The Beatles a Pink Floyd. V čom je ale, vo vašom prípade, rozdiel?
Martin: Ide o to, že, či už The Beatles alebo Pink Floyd, oni k tomu pristupovali inak. Nemali možnosti, akými disponujeme dnes. My dnes vieme veci nasamplovať, nahrať ich do kláves a s týmito zvukmi vieme vytvárať ucelené melódie. V tých časoch sa však viacmenej tieto zvuky priamo nahrávali a v tej istej podobe sa prezentovali na nahrávkach.
07.12.1984 - Popjournaal, Hilversum 3, Hilversum, Holandsko
Včera večer sme mali možnosť vidieť Depeche Mode v relácii Countdown, kde prezentovali ich hit "Somebody". Depeche Mode sú trochu zvláštna kapela: traja hráči na syntezátoroch a spevák. Žiaden bubeník, či bassgitarista. Všetky tie zvuky konvenčných nástrojoch vychádzajú z počítača.
Martin: Nik z nás nemá nejakú pevnú pozíciu v kapele. Čiže nik nehrá bassový part, nik nehrá vedúci part, v skutočnosti vychádza väčšina z tých zvukov z počítača, väčšina hudobných partov.
Vyššie spomenuté sa však nedá uplatniť na aktuálny hit "Somebody". Ide o nádhernú pieseň, ktorú nahrali iba dvaja členovia kapely, konkrétne Martin Gore a Alan Wilder. Obyčajne sa stáva, že keď sa na niečom podieľajú iba niektorí členovia kapely, okamžite sa objavia informácie o rozpade kapely. Alan Wilder nám však toto poprel.
Alan: V kapele robíme všetci všetko a preto pre nás nie je problém, keď spieva pieseň niekto iný. To iba v očiach ľudí sa to javí ako čudné, ale pokiaľ ide o nás, tak našu pieseň môže spievať ktokoľvek z nás.
08.12.1984 - BFBS Radio 1, Cologne, Nemecko
Andy: Berlín sme si vybrali z viacerých dôvodov. Hansa štúdiá majú pravdepodobne jedny z nalepších mixážnych miestností na svete, k tomu sú celkom lacné a hlavne má toto miesto inú, lepšiu atmosféru, než majú štúdiá v Londýne, kde nás to už trochu nudilo. Náš inžinier a ko-producent, oni poznajú toto štúdio veľmi dobre a takisto aj my s ním už máme predošlé dobré skúsenosti.
Takže v Berlíne ste len z technických a finančných dôvodov? Alebo Vám poskytuje Berlín ešte niečo iné, výnimočné, vďaka čomu podávate v štúdiu lepší výkon?
Andy: No, sú tam isté nočné kluby, ako napr. "Big Sexy Land" :) Ale samozrejme sú tam aj iné dôvody ... ale páči sa nám, že to mesto žije 24 hodín denne, pretože my zvykneme pracovať dlho do noci. Zvyčajne začíname na poludnie a končíme o jednej, druhej ráno a vtedy Vám dobre padne sa ísť niekam "vyvetrať". Je vcelku ťažké sa po práci v štúdiu vrátiť hneď do hotela a ísť spať, takže skutočne dobre padne dopriať si nejaký drink a trochu sa zabaviť.
Priblíž nám trochu mechanizmus nahrávania Vašich singlov. Odkiaľ prichádzajú prvotné nápady?
Andy: Väčšinu skladieb píše Martin, tie píše doma a tam ich aj dokončí. V demo podobe sú tie skladby vlastne už kompletné, hoci v horšej kvalite, ale tie nápady sú už tam. Martin nám ich potom prehrá a spýta sa na náš názor. A ak sa mi rozhodneme ich nahrať, objednáme štúdio a ideme na to.
A čo sa deje od momentu, keď už máš v danej skladbe jasno?
Martin: Vtedy ich buď ostatným prehrám, prípadne urobím kópie pások, ktoré im posuniem a takto môžu tie skladby postupne spoznať. Následne ich ideme naskúšať do štúdia, prípadne ich tam priamo nahráme, diskutujeme o nich, prípadne meníme štruktúru, teda ak máme pocit, že to nefunguje úplne tak ako má, no a potom sa pustíme do nahrávania, pracujeme na samotných zvukoch, čo už nie je moja silná stránka. Povedzme, že toto je Alanova šálka kávy. Všetci máme v kapele rôzne úlohy a takto postupne začíname pracovať na základných stopách, až kým to nedokončíme.
Dnes je už Vaša kapela pomerne známa, myslím, že aj vďaka tomu, čomu sa hovorí "sample music".
Andy: Je to už pár rokov, čo sa na scéne objavili prvé počítače. Dnes Vám tieto vecičky umožňujú to, že si do nich môžete nahrať akýkoľvek zvuk, napr. ak radi klopkáte po stole, či niečo podobné, môžete si to nahrať, natlačiť to do sekvencera s klávesami a hrať sa s tým zvukom ako len chcete. Možnosti sú neobmedzené ...
zdroj: dmlive.wiki
Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.
Vytvorte si účet Prihláste sa
Názory Devotees (19)