Žiadna hudba pre masy
Martin Gore sa v súvislosti s vydaním albumu "MG" porozprával aj s reportérom magazínu SPIN.
Prečo si sa až po 35 rokoch hudobnej kariéry rozhodol prísť s albumom plným pôvodného materiálu?
No, keď som pripravoval veci pre album "Delta Machine", tak som okrem iného skomponoval aj štyri, či päť inštrumentálnych vecí, ktoré sa nakoniec nepoužili, nakoľko sme s Davidom dali dohromady toľko skladieb, že by pre ne nestačila ani deluxe edícia. Takže som pre tieto skladby zrazu nemal miesto, no a kamarát sa ma spýtal, "Už si niekedy premýšľal o inštrumentálnom albume?" Dovtedy teda vôbec nie, a čím viac som sa tou myšlienkou začal zaoberať, tým viac sa mi pozdávala. Lenže, to sme samozrejme vyrazili na turné a do návratu domov som o tom neuvažoval. No a po návrate ma napadlo, "Možno by som mal ísť do štúdia, skúsiť skomponovať inštrumentálky a uvidím, ako to pôjde." Na konci novembra som mal dokončených 16 skladieb a vtedy prišiel ten moment, kedy som si povedal, "Toto je album"."
Takže sa dá povedať, že práce na inštrumentálnom albume ťa nikdy predtým nelákali?
Skôr to bolo niečo, nad čím som za celé tie roky vôbec nepremýšľal. Aj preto je to niečo ako prekvapenie. Nikdy som nepočítal, koľko inštrumentálok som doposiaľ skomponoval pre kapelu. Dokonca aj na našom debutovom albume bola jedna, zopár ich vyšlo na singloch, či v podobe vsuviek na albumoch, hlavne v prvej dekáde našej kariéry. Na konci 1980-tych, alebo začiatku 1990-tych, rokov bol v Japonsku vydaný box set, ktorého súčasťou bolo aj cd s inštrumentálnymi skladbami, no bolo ich len zopár.
Môj posledný projekt mimo Depeche Mode, VCMG, bol viacmenej tanečný, techno album. V tomto smere som však premýšľal, že pustiť sa do ďalšieho tanečného albumu by nebolo veľmi samozrejmé.
Neboli zo strany kapely vyvíjané nejaké tlaky, aby si vlastné inštrumentálne skladby umiestnil na albumoch Depeche Mode? Investoval si vôbec do takých vecí čas a energiu?
Ani nie, a myslím, že za tie roky sa ku mne všetci správali férovo, a zasa nemôžem povedať, že inštrumentálky boli integrálnou časťou nami vydaných vecí, tvorili len časť našej tvorby. Veľmi malú. Na albumoch tvorili len akési vsuvky, ale to nebolo o nejakom tlaku na ich tvorbu. Na poslednom albume sme od toho upustili iba z dôvodu, že pre množstvo napísaných skladieb tam už nebol priestor pre inštrumentálky.
Takže na tie štyri inštrumentálne skladby si nazeral ako na akúsi zvukovú šablónu pre tento album?
V podstate áno a jediným vzorcom, ktorého som sa držal, bola skutočnosť, že som chcel viac atmosférický album, žiadne techno. Takisto som nechcel, aby boli skladby príliš dlhé, na inštrumentálny album sa mi hodil tak 4-minútové záležitosti. O čosi dlhšie mi nevadili, ale rozhodne som nechcel, aby sa pretiahli na 8 minút. Prišlo mi skvelé udržať ich v krátkej forme, niečo na spôsob útržkov z filmu.
V rozhovoroch často zmieľuješ pojem "filmový" - je to niečo, čo sa snažíš dosiahnúť? Ale lepšie povedané, uvažuješ o komponovaní hudby pre film?
Nikdy som v tomto smere nedostal žiadnu serióznu ponuku, nad ktorou by som skutočne uvažoval. Ak by sa objavil ten správny režisér, so správnym filmom v rukách, a spýtal sa ma, "Máš záujem k tomu pripraviť hudbu?", asi by som záujem mal. No ak by niekto prišiel teraz... teraz totiž nastal čas vrátiť sa k písaniu skladieb pre kapelu. Za tým príde obdobie, kedy obvykle s kapelou nahrávame, následne sa vydá albumu a potom možno strávime rok na turné. Takže, celé je to vlastne o správnom načasovaní.
Ten správny režisér, so správny filmom, však nikdy v správnom čase neprišiel. A aby som bol úprimný, za celé tie roky žiadna ponuka zo sveta filmu neprišla. Možno po tomto albume to už bude inak.
A čo ambientná hudba, vždy si sa o ňu zaujímal?
Pamätám si, že ako dieťa som si kúpil album "Music For Airports" od Briana Ena. Myslím, že ma k tomu "donútila" skutočnosť, že som vtedy fandil Roxy Music. Ten album som si však púšťal neustále znova a znova. Doslova som z neho poznal každú notu.
Myslíš, že niekedy vydáš vlastný album s pôvodnými skladbami, ale obohatené o vokály, či už o tvoje vlastné alebo hosťujúcich spevákov?
Vždy som mal pocit, že nie som veľmi plodný skladateľ a keďže stále patrím k Depeche Mode, myslím, že by som ako skladateľ nebol spokojný, ak by som skladby určené pre kapelu použil na svoj vlastný projekt.
Myslíš, že bude teraz, po tom, čo si chviľu pracoval na vlastných veciach, zložité vrátiť sa ku komponovaniu pre Depeche Mode?
Viete, dúfam... pracoval som na toľkých inštrumentálnych skladbách, že som doslova preplnený slovami, takže dúfam, že to teraz pôjde ľahšie. Niečo podobné sa mi stalo po prácach na projekte VCMG, ktorý bol takisto inštrumentálny. Takže dnes dúfam, že sa to udeje opäť, ale, kto vie?
Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.
Vytvorte si účet Prihláste sa
Názory Devotees (33)