Pozadie “Memento Mori” turné (1/3)
Pozadie aktuálneho turné Depeche Mode patrilo k tým najkomplexnejším, s akým sa jeho architekti museli popasovať. A zahŕňalo v sebe aj neistotu živého hrania po pandémií, čím už beztak opatrný manažment riadne riskoval.
"S prvými plánmi na aktuálne turné sme začali pracovať už začiatkom roku 2021, kedy sa objavilo prvé svetlo na konci tunela," vysvetľuje Jonathan "Baron" Kessler, šéf Baron Global Inc.
Jeho kolega, Alex Pollock dodáva, "Bolo viditeľné, že dopyt po koncertných miestach, v roku 2022, bude obrovský a pretože náročné bolo aj rozumné plánovanie rezervácie štadiónov v Európe, hlavne kvôli futbalu, začali sme uvažovať v štýle, "prečo naposunúť turné až na rok 2023?""
Obaja manažéri poodhalili skutočnosť, že Martin Gore bol počas lockdownov autorsky veľmi plodný a napísal množstvo nových skladieb. "Takže, keď obaja s Davidom začali komponovať, pomerne rýchlo sme mali k dispozícií základy nového albumu, takže sme tak trochu "prepli"," pokračuje Kessler.
"Pôvodne sme totiž plánovali nahrávanie albumu až na tento rok (2023) a turné až na rok 2024. Z rôznych dôvodov sme to však urýchlili. Uvedomili sme si, že rok 2024 bude z pohľadu turné náročný, hlavne preto, že Nemecko hosťuje futbalové majstrovstvá Európy, čím budú do polovice júla štadióny vyšachovené z hry. Tak sme podstúpili kalkulované riziko a štadióny rezervovali pre rok 2023."
Kessler zároveň priznáva, že spomenutý hazard sa uskutočnil ešte pred komplexným rozhovorom s kapelou. "Vďaka Bohu, že sme do toho šli, nakoľko sa booking neskutočne rozbehol a kým sme si to stihli poriadne uvedomiť, už nás 15 ďalších kapiel oslovilo s finančnými ponukami, ak by sme sa vzdali nami rezervovaných termínov."
V dôsledku toho sa prvé rozhovory ohľadne turné, s ILMC, začali v roku 2022. "Zarezervovali sme si apartmán v hoteli a s každým promotérom, s jedným po druhom, sme sa stretli." Počas nahrávania kapely v štúdiu, v máji minulého roka, však došlo k nečakanej smutnej udalosti, kedy zakladajúci člen kapely, Andy Fletcher, náhle doma skonal.
"Zrazu sme z plánovania projektu ohľadne albumu a turné prešli k plánovaniu pohrebu," povie Kessler. "Následne vo vnútri kapely prebehla veľmi úprimná debata o tom, či má zmysel vôbec s kapelou pokračovať. Nakoniec sme však všetci dospeli k záveru, že Fletch by rozhodne chcel, aby sme pokračovali, on bol totiž v podstate tým najväčším fanúšikom kapely."
Následky pandémie
Kým v Baron Global Inc. pracovali na štruktúre turné k albumu "Memento Mori", jeho samotný úspech spôsobil odchýlku od predchádzajúcich vystúpení Depeche Mode.
"Boli sme zvyknutí štartovať turné štadiónovými vystúpeniami v Európe, no keďže reakcia na album bola taká ohromná, že sme zatúžili po koncertoch v Spojených štátoch bližšie k vydaniu albumu," povie Kessler.
V dôsledku toho odohrala kapela desať vystúpení v kľúčových oblastiach Severnej Ameriky, kým spustila sériu 36-tich štadiónových vystúpení v Európe s vedomím, že sa cez Atlantik preplavia na jeseň a odohrajú v Amerike rozsiahlejšie turné.
Pre mnohých profesionálov môže byť prechod medzi vnútornými a vonkajšími produkciami vcelku veľkou výzvou, ale keďže produkčný manažér Tony Gittins je na turné s Depeche Mode už po piaty krát, tak jeho schopnosť opäť raz spojiť jadro tímu, s ktorým má aj kapela rovnako dlhodobé vzťahy, opäť raz prispela k hladkým a bezproblémovým presunom.
Keď v januári 2018 označil magazín IQ Gittinsa ako Predáka, prezradil, že medzi prvých ľudí, s ktorými chce spolupracovať na každom turné patrili "Tony Plant (stage manager), James Heath (head rigger), Britannia Row (audio), Popcorn (catering), no a v oblasti dopravy firmy Stagetruck a Beat The Street". Gittins, ktorý si na tento zoznam svojich želaní spomenul pred koncertom "Memento Mori" turné v Bukurešti, sa zasmeje. "Áno, všetci sú aj na tomto turné. Okrem nich tu máme spoločnosť 4Wall (osvetlenie) a Universal Pixel (video). Pre vybavenie sme zvykli využívať služby spoločnosti Brillian Stages, no dnes je to TAIT, ktorí BS v roku 2019 prevzali."
"Je to úzky tím: každý každého pozná a vychádzajú spolu, čo je nesmierne dôležité, keď ste na cestách celé mesiace," dodá Gittings. "Ak to takto funguje, tak načo to meniť?"
Okrem toho má dnes Gittins reputáciu jedného z popredných svetových manažérov produkcie a je uznávaný za špičku v oblasti enviromentálnych záležitostí. Aj vďaka jeho znalostiam si napriek štadiónovej produkcií vystačí aktuálne turné Depeche Mode len s 13-timi návesmi spoločnosti Stagetruck.
Stagetruck prepravujú vybavenie kapely už od 1980-tych rokov a ich majiteľ, Robert Hewett, magazínu IQ prezradil, že keď spoločnosť kedysi zakladal, tak jedným z jeho primárnych cieľov bola práve spolupráca s Depeche Mode.
"V období rozkvetu punkovej scény som vlastnil malú PA spoločnosť, no v roku 1980 sa zrodili Stagetruck a ja som sa stal závislý na rock & rollovej kamiónovej doprave," prezradí Hewett. "Toto sa zhodovalo s nástupom Depeche Mode na scénu, vo vzrušujúcom období sebavyjadrenia a novej hudby. Okamžite som si uvedomil, že s nimi chcem spolupracovať a hoci mi trvalo celých 5 rokov, kým som ich presvedčil, že som lepší, než ich predchádzajúci dodávateľ, moja tvrdá práca sa vyplatila a odvtedy spolu úspešne spolupracujeme."
Hewett pokračuje, "Chalani sú skvelí; ich minulosť s Vincem Clarkem, ktorý od nich na začiatku odišiel, a potom minuloročná bolestivá strata Andyho Fletchera, im dodáva silu prekonať aj tie najzložitejšie obdobia. A ich manažér a vodca, Jonathan Kessler, spolu s dlhoročným manažérom produkcie, Tonym Gittings, dopĺňajú dynamický a úspešný tím, s ktorým je zakaždým radosť spolupracovať."
Ako dodáva, "Na tomto turné je jasne vidieť, že nový materiál Depece Mode, spolu s osviežením v podobe klasických hitov, tvoria víťazný vzorec, ktorým priťahujú starých, ale aj nových fanúšikov, aby zhliadli jedno z ich úplne najlepších predstavení. Byť stále aktuálny v tejto dobe mnohých hudobných žánrov, je dôkazom ich schopnosti priniesť na párty niečo pútavé a jedinečné."
Pokiaľ ide o zníženie potreby množstva návesov, odhaľuje Gittins stratégiu hodnú nasledovania. "Kamkoľvek ideme, tam využívame miestne pódiá a prekládky," prezradí pre IQ "Ak je na danom miestne pódium, prečo ho nevyužiť? Pre mňa je to otázka zdravého rozumu a z hľadiska udržateľnosti to takto funguje ďaleko lepšie. Fungujem takto už roky: umožním spoločnosti Stageco presondovať všetkých miestnych promotérov a priamo s nimi uzatvárať dohody."
"Našťastie, Depeche Mode sú skvelá kapela, Dave Gahan je jedným z najlepších frontmanov, takže nepotrebujeme všetky tie zbytočnosti, ktoré vláčia iní na cesty - výkon hovorí sám za seba."
Zdá sa teda, že reputácia, ktorú si kapela svojimi vystúpeniami postupne vybudovala, sa náležite odrazila aj na špirálovitých nákladoch turné. "Nakoniec náklady narástli omnoho menej, ako sme sa obávali, no stále ide o výrazný nárast," povie Kessler. "Máme šťastie, že máme dostatočne veľkú rezervu, pretože nemáme takú veľkú produkciu. Napriek tomu, ak porovnáme súčasné náklady s nákladmi na predošlom turné, ide o percentuálne veľký nárast. Sme však hrdí na to, že sme urobili dobré rozhodnutie, takže to stále dokážeme zvládnuť."
Rozumný prístup k životu na cestách zmanená, že jadro technického štábu štadiónového turné "Memento Mori" pozostáva iba zo 46 ľudí, plus šoféri. "Využívame totiž lokálne tímy do 66 ľudí," vysvetľuje Kessler.
S Gittinsom na čele ide o dobre namazaný stroj. V skutočnosti, ako prezradil pre IQ, bolo pri plánovaní súčasného turné kľúčové po-brexitové pravidlo, ktoré umožňuje občanom UK pobývať v EU iba 90 z každých 180 dní. "Toto sa doposiaľ týkalo vždy iba pre Američanov z nášho tímu, no teraz musíme tomu venovať zvýšenú pozornosť, keďže sa to dnes už týka aj Britov," dodá.
Opäť je tu však jednoduché riešenie. "Európske turné sme naplánovali na 90 dní, no vďaka koncertom v Dubline a Londýne sme ho skrátili na 86 dní, takže nemusíme mať žiadne obavy," dodá Gittins.
Dodávateľ audio techniky, spoločnosť Britannia Row, spolupracuje s Depeche Mode od roku 1982, pričom zakladateľ spoločnosti, Bryan Grant, odovzdal, pred Tour Of The Universe, vedenie riaditeľovi pre styk s klientmi a rozvoj podnikania, Dave Comptonovi. Ten vzdáva hold nízkej uhlíkovej stope turné: "Filozofiou Depeche Mode bolo vždy zdieľať čo najviac možných zdrojov, takže na fronte udržateľnosti stáli vždy v čele. Čiže, namiesto toho, aby ste prenášali všetok materiál, si tento vyzdvihnete práve tam, kde ho potrebujete."
Compton poznamenáva, že arénové produkcie sú v podstate modifikovanou verziou tých štadiónových. "Počet boxov je takmer identický - tuším, že v prípade štadiónov je ich o osem viac, no stále sa to zmestí do rovnakého počtu návesov. Po skončení európskej časti turné odošleme kontrolný balík s troma členmi štábu do Mexika, pre tamojšie koncerty, zatiaľ čo dve ďalšie posádky odídu do Lititz zostaviť nový PA balík pre Severoamerické arénové turné, než sa všetci opäť spojíme v texasskom Austine."
Týmto minimalistickým prístupom je očarený aj Jordan Hanson z 4Wall, ktorí dodávajú pre turné osvetlenie. "Pri štadiónových koncertoch osvetlenie zväčšujeme a do tímu zaraďujeme ďalšiu osobu," povie. "Celá scéna je veľmi šikovne navrhnutá, vďaka Antonovi Corbijnovi. Pri zbežnom pohľade Vás napadne, že je za tým šialene veľa produkcie, ale z hľadiska štadiónového turné je presun techniky pozoruhodne hladký. Tony Giffins to robí naozaj skvele. Úžasne sa s ním spolupracuje, je veľmi pokojný a z hľadiska posádky zamestnáva tých najlepších, ktorí veľmi dobre poznajú personál 4Wall, takže na cestách je to naozaj harmonické."
Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.
Vytvorte si účet Prihláste sa
Názory Devotees (4)