Pozadie “Memento Mori” turné (2/3)

Pozadie “Memento Mori” turné (2/3)

Putujúcu armádu Depeche mode kŕmia kuchársky čarodeji z firmy Popcorn Catering, ktorej majiteľ Wendy Deans spolupracuje s kapelou odkedy svoju firmu založil.

"S kapelou spolupracujeme od roku 1989 a odvtedy sme s nimi absolvovali každé turné, takže sa k nám a k našej spoločnosti chovajú s úctou," povie Deans. "V cateringu sa vždy dožadujú tých istých ľudí, čo je skvelé, aj keď v týchto dňoch všetci bojujeme s dodržiavaním shengenských pravidiel, pretože takisto pracujeme aj na iných turné."

Prestravovanie posádky s troma jedlami denne, rovnako zabezpečovanie jedla v autobusoch a šatniach, dáva prácu sedemčlennému tímu Popcornu, pričom aj samotné nakupovanie potravín sa vďaka rastúcim nákladom komplikuje. "Každý deň je to iné," dodáva Deans. "Stále bojujeme s výzvami, ale keď ste na turné s Jonathanom Kesslerom a Tonym Gittinsom, tak nič nie je nemožné a každý má dobré skúsenosti."

Starostlivosť o to, aby sa Gittings a jeho kočovný "bojovníci" dostali z bodu A do bodu B, má zasa pod palcom prevádzkovateľ autobusovej dopravy Beat The Street, ďalší dlhodobý dodávateľ Depeche Mode, ktorý tento rok rozšíril svoje kompetencie.

"Tesne pred pandémiou sme expandovali aj do Severnej Ameriky, takže skutočnosť, že Depeche Mode využívajú naše služby na oboch kontinentoch, je fantastická - sú veľmi loajálni, vedia presne, čo chcú a kým to nepokašleme, tak nie je dôvod, aby sa na našom vzťahu niečo menilo," povie zakladateľ spoločnosti Jörg Philipp.

Beat The Street poskytujú štyri autobusy pre každú produkčnú posádku a zásobovačov, z ktorých každého spoločnosť dobre pozná. "Keď tomu šéfúje Tony Gittins, tak sa nič vážne stať nemôže," povie Philipp. "Je pokojný, je to profesionál a veľmi dobre pozná šoférov, ktorých na turné uprednostňuje. Je radosť s ním jednať."

Vodiči však tentokrát nenajazdia toľko kilometrov, ako pôvodne plánovali. "Kvôli vojne na Ukrajine sme prišli o niekoľko koncertov," povie Kessler. "Prišli sme o vystúpenia na štadiónoch v Moskve, Petrohrade, Kyjeve, Minsku, ako aj arénové vystúpenia v Petrohrade a opäť v Moskve. Dohromady sme prišli o šesť veľkých vystúpení v tej časti sveta."

Z Gittinsovho pohľadu bolo pred dodávateľov a posádku veľkou výzvou aj počasie, pričom extrémne horúčavy v Južnej Európe pridali potrebným prípravám štadiónových vystúpení ďalšiu úroveň.

"Sme oveľa opatrnejší, snažíme sa zabezpečiť, aby bola posádka dostatočne chránená pred slnkom, že využije akýkoľvek dostupný tieň a bude mať vždy dostatok tekutín," povie Gittins.

"Za normálnych okolností si vodu v blízkosti pódia neželáte, ake keď staviate pódium pri teplote okolo 45 stupňov Celzia, musíte sa uistiť, že máte v zásobe dostatok tekutín a každý z tímu sa každý hodinu a pol dostatočne napije."

Hudba pre masy

Faktor dobrej nálady, ktorý sa do daného mesta dovalí spolu s Depeche Mode, je každému promotérovi, podieľajúcom sa na produkcí "Memento Mori" turné, veľmi dobre známy. Ku dnešnému dňu zhliadlo predstavenie viac ako 2 milióny fanúšikov, zatiaľ čo manažment predpokladá, že nadchádzajúce halové turné po Severnej Amerike a budúcoročné halové turné po Európe zvýši toto číslo na 3.5 milióna.

Turné "Memento Mori" je globálnou operáciou spoločnosti Live Nation, pričom si štafetu po celej Amerike a Európe odovzdávajú jednotlivé miestne pobočky, s výnimkou v asi dvoch prípadoch.

Jedným z nich je Laura Coroianu zo spoločnosti Emagic v Rumunsku, ktorá má pre Depeche Mode, vo svojom srdci, špeciálne miesto. "Keď sme ich u nás privítali po prvýkrát, v roku 2006, boli prvou kapelou, ktorá vypredala štadión v Rumunsku, čo pomohlo otvoriť našu krajinu pre ďalšie kapely," potvrdila magazínu IQ.

Vďaka tomu, že Live Nation považuje Emagic za svojho lokálneho partnera, promujú Emagic v Rumumsku kapelu už po štvrtýkrát. "A bolo by to už po piatykrát, keby sme neprišli, kvôli Davidovmu zdravotnému stavu, o koncert v roku 2009," povie Coroianu, ktorá, hoci je rada, že môže Depeche Mode opäť privítať, priznáva, že aktuálne turné je zahalené smútkom. "Andy nám naozaj chýba," povie. "V minulosti u nás vystúpil aj sólovo, ako DJ, a bol to neuveriteľne úžasný človek."

Pri 45 000 fanúšikoch zhromaždených na rumunskom Národnom štadióne, na vypredanom júlovom (26) koncerte, si podľa Coroionu s potešením prídu na svoje aj miestne podniky a hotely. "Ľudia chodia na Depeche Mode z celého sveta, takže sme videli množstvo lístkov zakúpených od ľudí mimo Rumunska. Na posledný koncert v Cluj, v roku 2017, cestovali fanúšikovia až z ďalekého Uruguaja, takže pre miestnu ekonimu a turizmus je to veľká vec."

Ako jeden z mála nezávislých promotérov na "Memento Mori" turné, si Emagic vybudovali, v posledných rokoch, veľmi úzky vzťah s Live Nation, opäť vďaka Davidovi, Martinovi a ich kolegom. "S Live Nation spolupracujeme od prvého rumunského koncertu Depeche Mode, v roku 2006, a je to úžasná spolupráca, pretože sme tak získali prístup k mnohým významným umelcom, ktorých môžu rumunskí fanúšikovia vidieť naživo," dodáva Laura.

Toto nadšenie z vítania Depeche Mode z minulosti veľmi dobre pozná aj generálny riaditeľ Live Nation GSA, Marek Lieberberg.

"Mám tu česť byť promotérom Depeche Mode už takmer 40 rokov, od polovice 1980-tych rokov, a zdá sa, že sa s týmto turné vrátili ešte silnejší, než predtým," povie Lieberberg.

"Neexistuje iná kapela, ktorá by bola tak silne prepojená s nemeckým publikom. Myslím, že emotívny obsah a hĺbka ich hudby oslovuje nemeckú povahu - je v tom niečo faustovské. Ich tunajší fanúšikovia sú veľmi lojálni a zanietení pre Depeche Mode. Mnohí z nich navštívia hneď niekoľko koncertov."

Táto armáda nemeckých oddaných fanúšikov pomohla vypredať 11 koncertov na nemeckých štadiónoch počas tohto leta a kapela sa vráti aj na budúci rok, kvôli ďalším ôsmym koncertov v arénach.

"Jadro ich fanúšikov tvoria ľudia, ktorí kapelu sprevádzajú už dlhodobo, no v posledných rokoch si všímame viac mladších fanúšikov, čo je dôkazom toho, že ich hudba zostáva aj naďalej aktuálna," dodáva Lieberberg.

Záujem o Gahana

Ako dosahuje európska, štadiónová, časť turné svoj vrchol, manažment kapely pozoruje, že došlo k výraznému demografickému posunu.

"Vidíme oveľa viac mladých ľudí a myslím, že ide o kombináciu viacerých faktorov," povie Kessler. "V prvom rade prichádzajú naši dlhoroční fanúšikovia so svojimi deťmi, no mnohí promotéri poznamenali, že účasť na festivaloch, v rámci posledného turné, nám pomohlo pritiahnúť mladšie publikum."

Pollock dodáva, "Depeche Mode sú v istom zmysle krstnými otcami remixovej kultúry a to je cesta k novej generácií. K tomu treba pridať trochu plánovania z našej strany, no rovnako aj správnu dávku šťastia, keďže sme mali niekoľko vysoko-profilových synchronizácií."

Jednou z takých bolo aj použitie skladby "Never Let Me Down Again", z roku 1987, v úspešnom televíznom seriály "The Last Of Us". "Načasovanie pred spustením kampane k albumu bolo takmer dokonalé," povie Pollock. "Dva týždne pred zverejnením novej skladby sa takto upriamila pozornosť na kapelu. Trendové veci sa objavili aj na sociálnej sieti TikTok, ktorá oslovuje hlavne mladšiu generáciu a tieto veci sa takisto objavili pred začiatkom turné."

Kessler takisto poukázal aj na uvedenie Depeche Mode do Rock'n'rollovej Siene slávy počas pandémie. "Celkom bizarná záležitosť, pretože Vás to pozdvihne na úplne inú úroveň, keďže každý rok takto uvedú len 5, či 6 umelcov."

Promotér Memo Parra má ohľadne demografie fanúšikov, čakajúcich na príchod kapely do Mexico City, iné vysvetlenie. "Ide najmä o ľudí vo vekovej hranici 40-55, ale takisto veľa vo veku 25-30," hovorí o kupujúcich.

"Nejde len o deti, ktoré prídu s rodičmi, ale aj o decká, ktoré sa k tejto "novej hudbe" dostali cez streamovacie služby. A je to fájn, pretože Depeche Mode si novú generáciu fanúšikov zaslúžia. Produkujú skvelú hudbu!"

Kessler, potešený množstvom mladších fanúšikom, ktorí navštevujú štadióny, nech už je to z akýchkoľvek dôvodov, verí, že za najväčšou príťažlivosťou Depeche Mode je ešte stále sila ich výkonov a schopnosti Davida Gahana.

"Kapela len pokračuje v produkovaní skvelej hudby, ktorá jej naďalej pomáha rásť a stáva sa čoraz ikonickejšou," povie. "Sme požehnaní výnimočnými interpretmi - fascinujúcim a magnetickým frontmanom a skladateľom, z ktorého sa postupne stal akýsi frontmanov pobočník. Ale keď máte na pódiu Davida, nepotrebujete nič ďalšie, aby ste upútali pozornosť publika."

Dodáva, "Pracujeme s množstvom iných kapiel a každá z nich má špecifickú základňu fanúšikov, ale Depeche Mode majú v sebe určite niečo jedinečné. Ich fanúšikovia sú nielen lojálni, ale sú zároveň neoddeliteľnou súčasťou koncertu a spojenie medzi kapelou a publikom je obrovským prínosom pre jedinečný pocit z každého vystúpenia."

...  pokračovanie

Názory Devotees (20)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa